Orchids of Manitoba: a field guide.  Een uitgave van Native Orchid Conservation Inc, 117 Morier Ave, Winnipeg MB R2M0C8 Canada.  adames@mts.net  2005, 158 pag. US$ 27 - incl verzending.

U krijgt ongetwijfeld een mooie flashback uit één of ander tropisch land bij het horen van Manitoba, maar niets is minder waar: Het is een provincie van Canada.  De uitgever van dit boekje NOCI, Native Orchid Conservation Inc is een instantie die zich ten doel stelt dit mooie gebied van Canada in beeld en kaart te brengen en vooral te beheren.  De opbrengst van dit boekje wordt weer voor hun werk gebruikt.

Deze provincie telt 36 soorten orchideeën, die zeer goede foto's in beeld gebracht worden.  Dit gebied kent bossen, prairies, wetlands, tundra, bewerkt gebied, met alle hun specifieke begroeiers.  De geslachten die er gevonden worden zijn o.a. Amerorchis, Arethusa, Calopogon, Calypso, Cypripedium, Goodyeara, Spiranthes etc.  Per soort een naamsbeschrijving, habitat, bloeitijd, besshrijving, hulp bij idcntificatie, opmerkingen.  Een kaartje waar de soort in de provincie gevonden wordt an 3-4 foto's van de soort in verschillende bloei/groei stadia.  Hoogtij in bloei ligt in juni/juli met uitloop in augustus.

Het boekje is van het formaat 14x21cm, dus het kan zo in de zak, om meegenomen te worden in het veld.  Een fijn, zeer goed verzorgd boekje.  Overweegt u een reis in dit gebied vergeet het niet in de bibliotheek aan te vragen.

Ton Klaassen

© Copyright 2007 Ton Klaassen & Nederlandse Orchideeën Vereniging.  First appeared in 2007-February issue of Orchideeën